Heb jij een goede foto van jezelf? Definieer goed, hoor ik je denken. Oké, lees even verder…
Er is toch bijna niemand meer weg te denken van het internet? Zelfs als je niet geïnteresseerd bent in social media accounts zoals Facebook en Instagram. In veel gevallen is het wel noodzakelijk of wenselijk om een LinkedIn account te hebben. Je zakelijke netwerk. De plek om met collega’s, recruiters, zakelijke klanten en interessante mensen uit je werkgebied in contact te komen of te blijven. Het is je online CV. Online of offline, op een CV mag het tegenwoordig niet ontbreken aan een goede profielfoto. Wat is de eerste indruk die je wilt achterlaten bij recruiters, klanten of je eventuele nieuwe werkgever? Met een slecht belichte, onscherpe, te informele of op een andere manier ongepast foto maak je die goede eerste indruk niet. En met het ontbreken van een foto, maak je helemaal geen indruk. Waarom heeft die persoon geen foto op LinkedIn is dan waarschijnlijk de ‘indruk’ die je achterlaat. Er is al veel gezegd en geschreven over wat nou een goede foto is voor LinkedIn. Ik deel mijn visie graag met je in de vorm van 3 tips.
Tip 1
LinkedIn is een zakelijk netwerk. Jouw profielfoto moet een zakelijke uitstraling hebben. Kijk kritisch naar jouw foto. Geeft deze een goede indruk van wie jij bent op zakelijk gebied? Foto’s die geen zakelijke uitstraling hebben zijn o.a.: foto’s in je op-stap-gaan-outfit, foto’s met je kinderen/vrienden/partner/familie, sensuele foto’s, foto’s gemaakt tijdens een feestje/bruiloft, selfies, over- en onderbelichte foto’s, onscherpe foto’s.
Tip 2
Zorg voor een rustige voor- en achtergrond. Zodat de aandacht gaat naar jou en bij voorkeur direct naar jouw ogen.
Tip 3
Maak contact, kijk recht de camera in. Zie het als een eerste kennismaking. Je schudt iemand de hand, kijkt die persoon aan, lacht vriendelijk en zegt ‘hallo, ik ben…’. Dat idee.
Een andere reden voor een zakelijk portret is als je zelfstandig ondernemer bent. Als zelfstandig ondernemer kun je ook bijna niet meer zonder internet. Een zakelijke facebookpagina, je eigen website, LinkedIn of een blog. Het is prettig als mensen weten met wie ze zaken (gaan) doen. Goede foto’s van jezelf kunnen bijdragen aan je merk en vertrouwen uitstralen voor een eventuele samenwerking. Het leuke voor mij als fotograaf aan een zakelijk portret voor ondernemers is dat je niet zozeer gebonden bent aan de (ongeschreven) regels die gelden voor een profielfoto op LinkedIn (hallo, ik ben… – lachend, recht in de camera kijkend – passend in een klein rondje). Foto’s op je website zijn veel meer gericht op wat je wilt uitstralen als ondernemer. Wat doe je, waar sta je voor, wie ben je. We hebben de mogelijkheid om te variëren! Ik hou van variatie.
In het afgelopen jaar heb ik een aantal super leuke shoots gehad waarin ik zakelijke foto’s mocht maken. Voor LinkedIn, websites of andere zakelijke doeleinden. Ik laat je graag een selectie zien.
Allereerst een aantal foto’s uit de reportage die ik mocht maken voor Wessel aka DJ W3SS. Zo tof, een keer een man voor m’n camera. Wessel wilde graag foto’s omdat hij steeds vaker gevraagd wordt als DJ en ze dan een foto van hem willen voor op flyers bijvoorbeeld. Wessel koos zelf andere foto’s uit de galerij, zelf ben ik weg van zijn lach.
Voor Mariska mocht ik foto’s maken voor sollicitatiedoeleinden. Wat is ze aantrekkelijk hè. Ze heeft een nieuwe job gevonden, maar of dat echt door de foto kwam? Ik denk eerder door haar sprankelende persoonlijkheid.
Alweer een hele tijd geleden mocht ik zakelijke foto’s maken voor de website van collega fotograaf Esther. Enorm inspirerende vrouw, bekijk haar website eens om een indruk te krijgen wat ze allemaal al heeft gedaan! Je ziet dan ook meteen de foto’s uit de reportage. Leuk Esther, dat je er zoveel hebt gebruikt!
Al bovenstaande foto’s zijn geschoten op Strijp-S. Met recht een toplocatie te noemen door de enorme afwisseling. Stoer, urban, licht en fris. Het kan allemaal op Strijp-S. Iets heel anders, wat ook prachtig is, is een zakelijke shoot in de bossen. Zeker met de mooie herfstkleuren zoals tijdens de shoot met Susan een goed alternatief als je houdt van een natuurlijke omgeving. Susan is zelfstandig ondernemer – voornemens om voor zichzelf te starten als osteopaat in Zwitserland – en wilde graag een portretfoto voor op haar website. Ik heb nog geen link voor je, ben zelf ook heel benieuwd naar het resultaat.
Deze laatste foto gaat het niet worden hoor voor de website van Susan. Maar ik hoop dat ze hem uitprint en in een doos bewaard voor haar kids, zodat zij over tig jaar deze foto vinden en zien wat een knappe mama zij hadden toen ze zelf te klein waren om het te beseffen.
Wil jij ook een zakelijke profielfoto laten maken door Pix & Puur? Of portretfoto’s voor je website of andere zakelijke doeleinden? Twijfel niet, neem contact met mij op dan plannen we een afspraak. Wil je eerst meer informatie over een portretshoot? Kijk dan bij Tarieven.